Wat u altijd al heeft willen weten over de Cloud!

Cloud diensten

Organisaties stappen over van dure software naar SaaS
Wij geven het u op een briefje: ook u gaat in de toekomst in de Cloud werken. Dit werken in de Cloud heeft namelijk grote voordelen ten opzichte van het traditionele werken met op uw computer (of server) geïnstalleerde software.

Wat houdt dat werken in de Cloud nu eigenlijk in en wat zijn de positieve en negatieve kanten ervan?
CenterOne zet het een en ander voor u op een rij:

  • Software uit de Cloud kan vanaf iedere locatie benaderd worden (ook buiten kantoor);
  • Het werken in de Cloud is betrouwbaarder en goedkoper;
  • Voor werken in de Cloud worden vaak contracten afgesloten die eenvoudig op te zeggen of te verlengen zijn, waardoor u grote desinvesteringen voorkomt;
  • Alle software en data staan op een centrale server, dus de veiligheid van uw gegevens is gegarandeerd;
  • Door de gegarandeerde ‘uptime’ van uw software voorkomt u dat uw werknemers niet kunnen werken (bij traditionele installatie kost dit 3 werkdagen per werknemer per jaar).

Waarschijnlijk voert u een groot gedeelte van uw werkzaamheden uit met behulp van een computer, lokaal geïnstalleerd of via een cliënt/server opstelling. Deze benadering heeft een aantal nadelen. De meeste software moet eenmalig worden aangeschaft en geïnstalleerd, wat hoge kosten met zich meebrengt. Als na een periode blijkt dat de software toch niet biedt wat u ervan verwachtte, wordt u geconfronteerd met een grote desinvestering. Ook moet er vaak veel geld worden neergeteld voor updates en upgrades. Daarnaast zullen er, zeker bij grotere organisaties, één of meerdere ICT’ers moeten worden ingehuurd om het geheel te onderhouden en problemen op te lossen.

ICT die niet werkt kost organisaties veel geld. Uit een onderzoek door Ernst & Young blijkt dat 43% van de managers vindt dat hun organisatie niet zonder ICT kan functioneren en dat ze in grote mate afhankelijk zijn van ICT. In dit verband is het wel opmerkelijk dat er veel tijd verloren gaat met niet werkende ICT-voorzieningen. Gemiddeld kan een werknemer jaarlijks 3 werkdagen niet werken door niet werkende ICT.

Wat is werken in de Cloud?
Onder andere door de aandacht voor het ‘nieuwe werken’, wordt het werken in de Cloud steeds relevanter en interessanter. De Cloud staat letterlijk voor wolk, maar wat feitelijk bedoeld wordt is het internet. In deze Cloud staan duizenden servers van diverse aanbieders, waarop allerlei verschillende applicaties en oplossingen staan. Het gemeenschappelijke van deze applicaties is dat ze compleet en gestandaardiseerd zijn. Gebruikers kunnen hun software gebruiken door in de loggen op de server en de applicatie te starten. Feitelijk staan de applicaties op meerdere servers (redundant) om dataverlies te voorkomen wanneer een Cloud Server crasht.

Voordelen

  • Overal kunnen werken: Op de zaak? Thuis? Bij een klant? Overal waar een computer (of zelfs een smartphone) met een internetverbinding is, kunt u aan het werk.
  • Geen gesleep met data: U slaat uw werk online op. Gesleep met usb-sticks (die ook wel eens zoekraken) en andere informatiedragers is verleden tijd.
  • Makkelijk gegevens delen: U kunt uw gegevens makkelijk delen met iemand anders. Voorbeeld: u doet uw boekhouding in de Cloud en geeft uw accountant daar ook toegang toe.
  • Besparing op harde schijven en servers: U slaat uw gegevens online op. Harde schijven en servers kunnen de deur uit.
  • Besparing op ICT-personeel: De aanbieder van de Clouddienst zorgt ervoor dat de dienst altijd werkt. ICT-personeel kan zich focussen op andere zaken in plaats van het blussen van ICT-brandjes.
  • Veiligheid: Geeft uw computer de geest? Vliegt uw bedrijfspand in brand? Uw gegevens staan veilig in de Cloud.
  • Minder verlies van werkuren: De programma’s in de Cloud hebben minder storingen, waardoor u minder werkuren verliest.

Nadelen en risico’s

  • Afhankelijk van internet: Als de internetverbinding niet werkt, kunt u niet altijd bij uw gegevens.
  • Geen invloed op problemen: Als er problemen zijn met de werking, heeft u daar zelf geen invloed op. U zult moeten wachten totdat de aanbieder van de dienst de problemen oplost.

CenterOne
CenterOne biedt het grootste gedeelte van haar software aan als een SaaS-dienst (Software as a Service). De software staat hierbij dan fysiek in de Cloud en nu gebruikt U deze software via internet. Daarbij kunt u de software maandelijks per gebruiker huren. Op deze manier kunt u altijd bij uw gegevens en voorkomt u hoge investeringen.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf?
Neem contact met ons op op telefoonnummer 030 605 58 77 of maak een afspraak!

Ik wil een afspraak maken ➨